środa 12 grudnia 2018 imieniny Aleksandra i Dagmary 1990 - Nowy prezydent
Do końca roku pozostało: 0 dni
Sciaga
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Skorzystaj z naszego formularza Więcej
Pamiętaj! Podawaj zawsze swój e-mail.
Język polski
Inne przedmioty
 Poleć stronę znajomemu 
Analiza i interpretacja fragmentu o numerze XXV z „Księgi ubogich” Jana Kasprowicza
„Księga ubogich” to cykl wierszy franciszkańskich, pełnych wyciszenia, zgody na wszelkie Boże rozstrzygnięcia, szacunku do drugiego człowieka i do przyrody, miłości do Stwórcy oraz elementów patriotycznych.
My zajmiemy się jednak jedynie fragmentem zbioru, a mianowicie wierszem opatrzonym numerem XXV. Bohaterem lirycznym utworu jest wierzba - drzewo darzone przez podmiot liryczny uczuciem niemalże miłości. Można się zastanawiać, dlaczego poeta podkreślił fakt „uwielbienia” przyrody. Myślę, że Kasprowicz chciał podkreślić fakt obecności postawy franciszkańskiej w swojej twórczości. Pragnął zaznaczyć, że element przyrody - wierzba jest członkiem wielkiej bożej rodziny. Jeżeli więc natura jest tak ważna, my, ludzie, powinniśmy szanować ją na równi z nami samymi. Wwiersz mówi, że naszym zadaniem jest życie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. W liryku widoczna jest również postawa pełna współczucia dla rośliny, chęć udzielenia jej pomocy („Chciał dopomóc człek”). Zauważmy, iż nastrój utworu pełen jest smutku, zadumy. Przewija się tutaj refleksja na temat przemijalności. Czytelnik, razem z autorem, powinien zastanawiać się nad upływem czas, utratą wielkości, świetności i urody. Odbiorca dzieła musi wpaść choćby w chwilową zadumę nad kruchością bytu istot żywych. Rozważania te mają charakter metafizyczny, poruszają istotne dla człowieka zagadnienia związane z jego egzystencją, obawą przed śmiercią. Pod względem poruszanych tematów wiersz ten przypomina mi „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach” autorstwa tego samego poety.
Przedstawiłam pokrótce interpretację liryku. Zajmijmy się teraz jego analizą.
Mamy tutaj do czynienia z wierszem stroficznym o pięciowersowej zwrotce. Rymy wykorzystane w dziele oparte są na schemacie: abaab. Rymy żeńskie występują na końcu pierwszego, trzeciego i czwartego wersu, natomiast rymy męskie na końcu drugiego i piątego. Mogę przypuszczać, że taki zabieg miał za zadanie utrzymanie odpowiedniego tępa i rytmu czytanych słów.
Już w pierwszym wersie liryku widoczna jest apostrofa. Pomaga ona unaocznić czytelnikowi bohatera lirycznego oraz podkreśla ludzkie cechy w wierzbie. Epitety, których w tekście można doszukać się wiele („siwy liść”), przedstawiają cechy, które drzewo posiadało i które były jednocześnie elementem podziwianym przez obserwatora. Pisałam już o przemijalności. W jaki sposób była ona podkreślana w wierszu? To właśnie pytanie retoryczne powinno unaocznić nam, że czas zastanowić się nad swoim życiem. Pytania te podkreśla anafora „Gdzie”, która wysuwa na pierwszy plan rozmyślania nad przemijalnością wyglądu zewnętrznego. Wielokropki, które często występują w wierszu, pozwalają czytelnikowi na krótką, czasem nawet niezamierzoną refleksję nad sensem przytaczanych słów. Eksklamacja uwypukla emocjonalny charakter utworu.
Najważniejszym jednak, moim zdaniem, środkiem stylistycznym występującym w liryku jest antropomorfizacja („wierzbo miła”). Dokładnie obrazuje ona przyrodę posiadającą cechy typowe dla człowieka. W jakim celu? Mniemam, iż Kasprowicz chciał w ten sposób zobrazować czytelnikowi jedność świata roślin i świata ludzi.
Poezja Kasprowicza nie jest zbyt lubiana przez większość moich rówieśników. Uważam jednak, że należałoby zainteresować uczniów twórczością tego właśnie poety, gdyż porusza ona wiele spraw ważnych dla współczesnego człowieka. Utwory Kasprowicza przekazują odbiorcy prawdy życiowe, więc może pora na to byśmy zaczęli „uczyć się od poezji” (J. Michałowski).

Przysłana: 16.03.2002
Autor: ananula (zakochanaa@interia.pl)
Wszystkie prace tego autora


Podgląd wydruku
Powrót
Wasza ocena: 3.00


Ocena Eduseeka: można przeczytać
można przeczytać
warto spojrzeć
szczególnie polecamy
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt