piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Algorytmy i programowanie - zestaw zadań

Wstęp

Przedstawiamy zestaw ośmiu zadań z programowania i algorytmiki, które mogą być wykorzystane na zajęciach z informatyki w gimnazjum lub pierwszej klasie szkoły średniej.

W każdym zadaniu zamieszczonym w tym zestawie występuje osoba „użytkownika”. W domyśle jest to użytkownik komputera, na którym realizowany jest algorytm.

Pełne rozwiązanie zadania wymaga podania opisu krokowego, schematu blokowego i napisania programu (w wybranym języku programowania). Oczywiście Czytelnik nie jest zobligowany, aby rozwiązywać wszystkie podpunkty danego problemu. Wzorcowe rozwiązania zadań zawierają przykłady w Pascalu, C++, Javascripcie oraz Visual Basicu.

Do każdego zadania podajemy specyfikację algorytmu, ale przy rozwiązywaniu trzeba ją uzupełnić o listę użytych zmiennych pomocniczych oraz funkcji (jeśli ich używamy). W specyfikacji szczególny nacisk kładziemy na typ danych (liczba naturalna, rzeczywista itp.), co znajduje automatycznie przełożenie na typ zmiennej użytej w programie implementującym dany algorytm. W przypadku specyfikacji funkcji w specyfikacji algorytmu pojawiają się inne pozycje (argumenty i zwracana wartość), gdyż to lepiej obrazuje sposób działania wydzielonej części algorytmu (podprogramu).

Przy zapisie liczb używamy kropki dziesiętnej, a nie przecinka, bo taka zasada obowiązuje w typowych językach programowania. W schematach blokowych symbol strzałki ← oznacza przypisanie (nadanie wartości, ang. assignment). Zamiast niego można użyć symbolu używanego w języku Pascal, czyli :=, albo po prostu znaku = („równa się”) jak w języku C/C++. Przyjmujemy ponadto, że instrukcja „zwróć wartość” oznacza zakończenie działania funkcji (jak return w C++).

 

Lista zadań:

1. Wyszukiwanie największej spośród czterech liczb.
2. Suma podzielników.
3. Liczby pierwsze.
4. Ilość cyfr liczby naturalnej.
5. Wyszukiwanie największego elementu.
6. Średnia arytmetyczna.
7. Silnia.
8. Palindromy.






Autor: dr Andrzej Dyrek, mgr Agnieszka Tarnówka-Stec
Komentarze + Dodaj komentarz

Blad ???
Wojtas
maj 21, 2007, 19:30
Mam pytanie, czemu w kompilatorze Dev-C++ wyskakuje mi blad, podczas kompilacji ??
Gosiak
maj 31, 2007, 19:22
Niedopracowane np 0 nie jest pierwsza a program wskazuje ze tak albo 1 tez nie jest i co program mówi że tak , może należałoby to uwzględnić? Troche myślenia czasem nie zaszkodzi
Nemo
czerwiec 12, 2007, 20:22
Drugie zdanie z części artykułu "Liczby pierwsze": "Użytkownik wprowadza liczbę naturalną n (załóżmy, że n > 1)." ... trochę czytania ze zrozumieniem też nie szkodzi... Pozdrawiam
Wojtas
listopad 12, 2007, 13:13
Nie szkodzi, tylko ze ja znam tylko podstawy(wkrotce kupie sobie Symfonie)wiec prosilbym raczej o odpowiedz, a nie takie teksty typu "Myślenie nie zaszkodzi".(Jak cos to chodze do 6 klasy podstawowki) Pozdrawiam, Wojtas!
tk
sierpień 08, 2007, 07:21
Zależy to od wersji kompilatora. W starszych trzeba było pisać #include<iostream.h>, w nowych trzeba jeszcze po tej dyrektywie wpisać using namespace std; Powinno pomóc Pozdrowienia
Tharivol
listopad 08, 2007, 09:26
jak dla mnie to prawie cały kod wydaje się żle napisany ;/ np.mało gdzie to sie uruchomi jeżeli nie dodasz dyrektywy 'using' w przestrzeni nazw 'std' albo czemu funkcja main nie zwraca zadnej wartosci? nie powinno byc int main()? albo void main() dla VC++? i nie rozumiem tego sposobu tworzenia tablic - ustawiamy tablice o rozmiarze 1000 a korzystamy tylko z paru jej elementów - to juz małe przegiecie w marnowaniu pamieci, skoro to jest napisane w 'c++' a nie w 'c' to chyba uzycie wskaźnika na tablice nie bedzie błędem? daje to znacznie wiekszą swobodę(możliwość podania rozmiaru w trakcie działania programu) i ogranicza zużycie pamięci (chociaż w tym przypadku użytkownik może podać znacznie większy rozmiar niż 1000 to zawsze mozna to ograniczyć poprzez proste instrukcje) jeszcze niektóre programy w c++ nie dzialaja prawidlowo jak np.średnia arytmetyczna która po prostu podaje sumę wszystkich elementow tablicy nie lepiej zrobić kod dający się skompilować na tych popularniejszych kompilatorach?
Witek
październik 06, 2009, 20:18
tez to zauwazylem ale moze nie chodzi o to aby to zerznac na chama. ci co cos wiedza beda wiedzieli co poprawic. np using czy system pause przed exitem
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl