piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Dlaczego płynie prąd elektryczny w moim domu?

Przebieg zajęć

I. Czynności wprowadzające.

1. Powitanie klasy.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Przygotowanie sali do pracy w grupach (ustawienie stolików, rozłożenie pomocy, eksponatów itp.).
4. Podanie tematu przez nauczyciela, zapisanie na tablicy i w zeszytach.

II. Czynności zasadnicze.

1. Wprowadzenie do lekcji, w którym nauczyciel przedstawia:
    a. gości pomagających w realizacji projektu (np.: dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców),
    b. cele projektu,
    c. kryteria oceny,
    d. grupy i wyznaczone im zadania,
    e. rozdaje arkusze oceny prezentacji dla poszczególnych grup i zaproszonych gości,
    f. przypomina o czasie przeznaczonym na prezentację dla jednej grupy
       - wg instrukcji od 10 do 15 min.

   /Wzór arkusza oceny/

Lp.

Grupa

Oceny

1

2

3

4

5

6

1.

Naukowcy

      

      

      

     

      

      

2.

Inżynierowie

 

 

 

 

 

 

3.

Ekonomiści

 

 

 

 

 

 

4.

Ekolodzy

 

 

 

 

 

 

5.

Mieszkańcy

 

 

 

 

 

 

2. Prezentacje grup:

Grupa I - NAUKOWCY
Członkowie grupy przedstawiają się, podają główne hasło, pod którym pracowali i prezentują efekty swojej pracy:

  • Omawiają, na czym polega zjawisko elektryczności.
  • Demonstrują zmontowaną samodzielnie instalacje dzwonkową i objaśniają zasadę działania.
  • Prezentują wykonaną tablicę (gablotkę), która zawiera, np. rodzaje baterii z ich opisem i zastosowaniem.
  • Podają wnioski i spostrzeżenia zaobserwowane po wykonaniu zadań.
  • Składają dokumentację swojej pracy.

Grupa II - INŻYNIEROWIE
Grupa przedstawia się podając swoje imiona, wymyślone własne hasło i wypracowane materiały:

  • Pokazują elektrownie pracujące w Polsce na przykład na: zdjęciach, krótkim filmie, prezentacji medialnej, slajdach.
  • Omawiają zasadę działania elektrowni: cieplnej i wodnej, wykorzystując schematy, foliogramy.
  • Prezentacja rzeczywistej lub fikcyjnej mapy, na której zaznaczono: elektrownie, linie przesyłowe (wysokiego, średniego niskiego napięcia), odbiorcę. (Ewentualnie uczniowie wyjaśniają pojęcia takie jak np.: przyłącze, skrzynka bezpiecznikowa).
  • Podanie wniosków.
  • Złożenie dokumentacji pisemnej.

Grupa III - EKONOMIŚCI
Grupa ekonomistów również przedstawia się, przedstawia swoje główne zadanie i wykonane prace:

  • Przedstawiają sporządzone tabele (foliogramy) z największymi elektrowniami Polsce.
  • Wskazują je na mapie, podając ich moc oraz bazę surowcową.
  • Prezentują wyniki bilansu energii elektrycznej, wskaźniki produkcji elektrycznej oraz wyjaśniają te pojęcia (wykorzystują roczniki statystyczne).
  • Zgłaszają wnioski, które nasunęły się po wykonaniu swojego zadania.
  • Przekazują dokumentacje nauczycielowi.

Grupa IV - EKOLODZY
Uczniowie pracujący w tej grupie również przedstawiają się, podają swoje główne zadanie i przystępują do pokazania efektów pracy:

  • Omawiają negatywne zjawiska związane z wybudowaniem, eksploatowaniem i utylizowaniem odpadów z elektrowni (mogą wykorzystać krotki film, prezentację na płycie CD).
  • Proponują inne rozwiązania z wytwarzaniem energii np.: elektrownie wiatrowe, omawiają zasadę ich działania (foliogramy, plansze).
  • Podają konkretne przykłady, w jaki sposób oszczędnie gospodarować energią w swoim domu (żarówki energooszczędne, odpowiednie oświetlenie, regulatory oświetlenia, szybkowary).
  • Swoje obserwacje zgłaszają w postaci wniosków.
  • Oddają dokumentację swojej pracy.

Grupa V - MIESZKAŃCY
Uczniowie powtarzają czynności związane z przedstawieniem siebie i zrealizowanej części projektu:

  • Prezentują dzienniczki obserwacji dziennego i tygodniowego zużycia energii we własnym gospodarstwie domowym z wyszczególnieniem głównych odbiorników, ich klasy i jakości.
  • Omawiają i pokazują jak należy czytać dane z tabliczki znamionowej (np.: zużycie energii przez użytkowanie danego sprzętu domowego).
  • Podają konkretne przykłady jak eksploatować bezpiecznie i oszczędnie sprzęt domowy.
  • Zgłaszają wnioski wyciągnięte ze własnych obliczeń i obserwacji.
  • Przekazują dokumentacje nauczycielowi.

III. Podsumowanie

1. Zapisanie wniosków na tablicy np.

  • Elektryczność jest dla współczesnego człowieka niezbędnym elementem życia codziennego i pracy, należy jednak być świadomym jej użytkownikiem.
  • Należy poszukiwać nowych alternatywnych źródeł energii zwłaszcza odnawialnej, które minimalnie wpływają na środowisko.
  • W Polsce energię wytwarza się głównie w elektrowniach cieplnych, które niestety są przyczyną zanieczyszczenia wód, gleb i powietrza.
  • Należy propagować oszczędzanie energii we własnych gospodarstwach.

2. Przydział punktów za prezentacje dla każdej grupy przez grupy pozostałe, nauczyciela
    i zaproszone osoby, głośne ich odczytanie.

3. Podsumowanie nauczyciela:

  • Udzielenie pochwał.
  • Wyróżnienie najciekawszych prezentacji.
  • Zaopiniowanie złożonej dokumentacji.
  • Uzasadnienie oceny wystawionej dla każdej grupy, a po zapoznaniu się z arkuszami, samooceny dla poszczególnych uczniów.
  • Podziękowanie za wykonanie projektu.
  • Ewentualne uwagi.

4. Zadanie pracy domowej dla zainteresowanych uczniów - zebranie materiałów od wszystkich grup
    i wykonanie jednej prezentacji na płycie CD, która w przyszłości może służyć jako środek
    dydaktyczny w szkole.

5. Krótkie podsumowanie wszystkich elementów projektu i wypracowanych materiałów w celu
    uzasadnienia tematu i odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego płynie prąd elektryczny w moim domu?".





Autor: Danuta Mędrek
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl