sobota 22 stycznia 2022 imieniny Anastazego i Wincentego 1863 - Wybuch powstania styczniowego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Technika
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
  • Wirtualne gabloty muzealne
Wirtualne gabloty muzealne

Wirtualne gabloty muzealne

Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości pozwala zniszczonym muzealnym eksponatom sprawiać wrażenie nieuszkodzonych - pisze "New Scientist".

Jorg Voskamp z Instytutu Grafiki Komputerowej w Rostocku wynalazł "wirtualną gablotę", która pozwala widzieć wystawione w muzeum zabytki takimi, jakie były w przeszłości. Gablota wygląda jak odwrócona piramida o ściętym wierzchołku, spoczywająca na szklanym stoliku. W jej wnętrzu umieszcza się uszkodzony zabytkowy obiekt. Ubytki czy zblakłe kolory są maskowane przez trójwymiarowy model komputerowy. Dane niezbędne do takiej rekonstrukcji pochodzą ze starych fotografii, z zachowanych części lub są wynikiem konsultacji ekspertów.

Aby zobaczyć wirtualnie odnowiony przedmiot, zwiedzający będą nosić okulary z malutkim nadajnikiem radiowym. Przesyła on sygnały, dzięki którym czujniki ulokowane w stole ustalają pozycję i ruchy ich głowy. Na tej podstawie gablota oblicza, jaki obraz rzutować na stół i szklane ścianki piramidy, aby stworzyć wrażenie oglądania rzeczywistego obiektu. Szklane ścianki gabloty są półprzeźroczystymi lustrami, więc rzutowany na nie obraz zakrywa uszkodzone fragmenty eksponowanego przedmiotu. Z kolei okulary są wyposażone w ciekłokrystaliczne "migawki", otwierane i zamykane na przemian. Zsynchronizowany z nimi komputerowy układ projekcyjny rzutuje na przemian nieco różniące się obrazy, przeznaczone dla lewego lub prawego oka. W rezultacie zwiedzający widzi obraz trójwymiarowy.

Dzięki gablotom nie trzeba żmudnie rekonstruować eksponatów i wprowadzać w nich trwałych zmian (rekonstrukcja nie zawsze może być wierna). Aby zobaczyć rzeczywisty i nie upiększony obiekt wystarczy zaś zdjąć okulary.

(PAP)




Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl