piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Analiza rynku pracy

Przebieg lekcji


1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.

3. Informacje wprowadzające do tematu.

4. Sprawdzenie wykonania pracy domowej (czy wszyscy przynieśli informacje dotyczące bezrobocia).

5. Powtórzenie dotychczasowych informacji z zakresu rynku pracy (podstawowe pojęcia, miary określające bezrobocie, rodzaje bezrobocia).

6. "Losowy" podział klasy na 5 zespołów (może być inna liczba w zależności od stanu klasy).

7. Rozdanie mazaków i dużych arkuszy papieru.

8. Przydział zadań do wykonania: "Na podstawie informacji pozyskanych z różnych źródeł (Internet, prasa, literatura ekonomiczna, czasopisma branżowe, programy telewizyjne, obserwacja rynku pracy, zestawienia z Urzędu Pracy) proszę przygotować w formie graficznej, a następnie zaprezentować następujące zagadnienia":

- zespół 1 - "Stopa bezrobocia w kraju od 1990 r. do 2001 r.";
- zespół 2 - "Wysokość bezrobocia, wg najnowszych informacji, w kraju, województwie, powiecie, gminie, miejscowości (region szkoły) ogółem oraz z podziałem na M. i K";
- zespół 3 - "Struktura bezrobotnych wg wieku";
- zespół 4 - "Strukturę bezrobotnych wg wykształcenia";
- zespół 5 - "Ekonomiczne i społeczne skutki bezrobocia";

9. Praca w grupach; nauczyciel obserwuje i udziela niezbędnych wskazówek.

10. Prezentacja efektów pracy w zespołach.

11. Przerwa 10 min.

12. Ocena poszczególnych zespołów metodą tradycyjną oraz poprzez samoocenę w poszczególnych zespołach. Karty samooceny przygotowuje nauczyciel, dając do rozdysponowania określoną liczbę punktów.

13. Podsumowanie zagadnienia metodą aktywną pt. "Rybi szkielet"; tworząc schemat przyczyn i skutków oraz opracowując plan, czyli propozycje działań zmierzających do rozwiązania problemu zgodnie z poniższymi wskazówkami:

- nauczyciel prezentuje dużą planszę przedstawiającą szkielet ryby;
- w głowę ryby wpisujemy problem, czyli "bezrobocie";
- za pomocą "burzy mózgów" ustalamy wspólnie z uczniami przyczyny, które mogą być odpowiedzialne za powstanie bezrobocia;
- zapisujemy na tablicy pomysły uczniów;
- wybieramy wspólnie 5 przyczyn, które uznajemy za czynniki główne i wpisujemy na "duże ości" schematu;
- każdy z 5 zespołów otrzymuje 1 "ość" i poszukuje przyczyn, które mają wpływ na ten czynnik główny;
- nauczyciel rozdaje zespołom paski papieru i mazaki z prośbą o zapisywanie na nich ustalonych przyczyn, które są następnie przypinane jako "małe ości" do "ości dużych";
- za pomocą punktów wybieramy przyczyny najistotniejsze;
- wspólnie opracowujemy plan działań zmierzających do rozwiązania problemu, czyli opracowujemy plan przeciwdziałania bezrobociu.

14. Ocena pracy uczniów podczas ćwiczeń.

15. Pytania ewaluacyjne.

16. Zadanie pracy domowej: "Proszę zapoznać się z rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 grudnia 2001 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 151, poz. 1702)".

17. Podziękowanie za udział w zajęciach.




Autor: Jadwiga Osińska
Zespół Szkół w Adamowie

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl