piątek 28 stycznia 2022 imieniny Tomasza i Walerego 1961 - Założenie Amnesty International
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Informacje o zawodach. Zawody wykonywane w naszej społeczności lokalnej

Wstęp

1. Powitanie. Przedstawienie tematu lekcji oraz głównych celów spotkania.

2. Zapisanie na tablicy zwrotów:
- grupa zawodów
- zawód

Proszę uczniów o zdefiniowanie tych zwrotów, użycie ich w zdaniach.

3. Uczniowie wymieniają zawód swojego sąsiada, krewnego, znajomego - wszystkie te zawody dwóch uczniów zapisuje na tablicy. Kiedy lista będzie skończona, wskazuję uczniom, jak wiele możliwości zawodowych jest wokół nich.

4. Wybieram dziesięciu uczniów i przypinam im na plecach kartki z nazwami zawodów (załącznik 1) - każdemu jedną kartkę, tak by nie została przez niego zauważona. Kartkę widzą pozostali uczniowie. Zadaniem właściciela kartki jest odgadnięcie nazwy zawodu przez zadawanie jak najmniejszej liczby pytań zamkniętych typu „czy?"  

Grupa analizuje wspólnie, które pytania najtrafniej pozwalały odgadnąć  zawód. Zostają one zapisane na tablicy.

5. Wszyscy uczniowie losują karteczki z nazwą zawodu (załącznik 2), zachowując wylosowane nazwy zawodów w tajemnicy. Następnie łączą się w pary. Zadaniem każdej osoby z pary jest odgadnięcie zawodu partnera przez zadawanie mu odpowiednich pytań zamkniętych. Uczniowie mogą skorzystać z listy pytań wypisanych wcześniej na tablicy. Zadane pytania zapisują. Po odgadnięciu wszystkich zawodów pary prezentują listę pytań, które doprowadziły do rozwiązania, wybierając po dwa najtrafniejsze. Te pytania dopisane są do poprzedniej listy na tablicy.

6. Każdy uczeń robi listę zawodów, wypisując po jednym zawodzie pod każdą literą alfabetu.

7. Dzielę klasę na pięć grup. Każda grupa wyszukuje informacji o wybranych zawodach w różnych źródłach:

  • Informator o zawodach - Nr 1, 2002 "Perspektywy"
  • Przewodnik po zawodach - Warszawa, MPiPS 1998
  • program multimedialny „Mentor"
  • płyta CD-ROM - Anny Filipowskiej
  • kilkanaście numerów czasopism Victor, Gimnazjum

Przedstawienie pracy grup.

8. Aby zachęcić uczniów do zastanowienia się nad możliwościami zawodowymi w ich społeczności lokalnej, proszę ich o ułożenie planu wycieczki po swoim regionie. Uczniowie wspólnie mają wypisać wszystkie miejsca, które należałoby odwiedzić, a następnie zidentyfikować zawody związane z tymi miejscami.    

a. Ćwiczenie „Dopasowywanie" (załącznik 3) - próba wyboru zawodu poprzez określenie własnych preferencji.

Każdy uczeń otrzymuje arkusze ABCD - po przeczytaniu zaznacza odpowiedzi wstawiając „x" w odpowiednie miejsce.

Podsumowując to ćwiczenie, zadaję pytanie:

  • Czego nowego dowiedzieliście się o sobie?
  • Jakiej pracy moglibyście się podjąć?
  • Czy zadziwił was fakt, że tak wiele prac potraficie wykonać?

b. Na zakończenie zajęć proszę uczniów, aby przez okres tygodnia oglądali programy telewizyjne (publicystyka, film), notując zawody, które się w nich pojawiają. Proszę o napisanie komentarza do każdego zawodu z uwzględnieniem jego wad i zalet.

 

      





Autor: Edyta Sztyler
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl