piątek 28 stycznia 2022 imieniny Tomasza i Walerego 1961 - Założenie Amnesty International
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przedmioty zawodowe
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Kształcenie ogólnozawodowe

Kształcenie ogólnozawodowe

Podstawa programowa kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego. (Dz. U. Nr 50, poz. 451)

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 362) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. Określa się podstawę programową kształcenia w następujących profilach kształcenia ogólnozawodowego:
  1. chemiczne badanie środowiska,
  2. ekonomiczno-administracyjny,
  3. elektroniczny,
  4. elektrotechniczny,
  5. kreowanie ubiorów,
  6. kształtowanie środowiska,
  7. leśnictwo i technologia drewna,
  8. mechaniczne techniki wytwarzania,
  9. mechatroniczny,
  10. rolniczo-spożywczy,
  11. socjalny,
  12. transportowo-spedycyjny,
  13. usługowo-gospodarczy,
  14. zarządzanie informacją.
2. Podstawa programowa, o której mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2002 r.

Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. (poz. 451)

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W PROFILACH KSZTAŁCENIA OGÓLNOZAWODOWEGO

Uczniowie mogą kształcić się w profilach kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym w ramach wyróżnionych bloków tematycznych i ich elementów składowych (modułów). Proces kształcenia ukierunkowany jest na osiąganie tych celów kształcenia, które umożliwią uzyskanie kwalifikacji zawodowych w krótkich cyklach kształcenia - od pół do półtora roku - w szkole policealnej lub w formach pozaszkolnych, a także przekwalifikowanie się w toku pracy zawodowej (wielokrotnie w ciągu życia zawodowego).
Z celów kształcenia ogólnozawodowego prowadzonego w liceum profilowanym wynikają następujące zadania szkoły:
  1. zapewnienie absolwentowi przygotowania ogólnokształcącego umożliwiającego kontynuowanie kształcenia w szkołach wyższych,
  2. przygotowanie absolwenta do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym w zakresie tych przedmiotów ogólnokształcących, które uzupełniane będą treściami kształcenia ogólnozawodowego, zależnie od wymagań i specyfiki profilu,
  3. tworzenie warunków do organizacji i prowadzenia kształcenia ogólnozawodowego, z uwzględnieniem zastosowania technologii informatycznej,
  4. przygotowanie do działań przedsiębiorczych i możliwości podejmowania własnej działalności gospodarczej lub pracy w przedsiębiorstwach.
W procesie kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym szczególnie ważne jest przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia się, w tym do samodzielnego wyszukiwania informacji o technologiach wytwarzania w danej dyscyplinie technicznej, rozwiązaniach organizacyjnych, urządzeniach i materiałach oraz do samodzielnego kształtowania umiejętności niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych. Te umiejętności są bardzo ważne dla absolwenta liceum profilowanego w procesie uzyskiwania kwalifikacji zawodowych i w procesie przekwalifikowywania się.

Liceum profilowane tworzy uczniom warunki do kształtowania następujących umiejętności:
  1. aktywnego poszukiwania pracy, świadomego jej podejmowania lub wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia zgodnie z zainteresowaniami i samodzielnie ocenianymi własnymi możliwościami oraz potrzebami rynku,
  2. przygotowania do stosowania technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia w danym profilu,
  3. analizowania zjawisk zachodzących w środowisku człowieka, w szczególności w środowisku pracy,
  4. oceniania wpływu cywilizacji na zmiany zachodzące w środowisku,
  5. zapobiegania w obszarze własnej działalności powstawaniu szkód ekologicznych,
  6. organizowania stanowiska pracy,
  7. analizowania i interpretowania zjawisk fizycznych występujących w układach i ich elementach,
  8. przewidywania wyników doświadczeń i eksperymentów,
  9. badania i analizowania działania wybranych układów, urządzeń, maszyn lub innych obiektów,
  10. ustalania wymaganych wskaźników jakościowych i ilościowych urządzeń lub innych obiektów,
  11. obsługiwania wybranych urządzeń powszechnego użytku,
  12. wyszukiwania i stosowania przepisów prawa regulujących daną działalność gospodarczą, usługową i organizacyjną,
  13. porównywania dostępnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych z tendencjami rozwojowymi danej dyscypliny.
Zakłada się, że ukształtowane umiejętności ogólnozawodowe będą w dalszym procesie edukacyjnym szybko przełożone na umiejętności zawodowe, pozwalające wykonywać czynności wynikające z wymagań konkretnych stanowisk pracy.




Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl