czwartek 27 stycznia 2022 imieniny Ilony i Przybysława 1973 - Pokój paryski kończący wojnę w Wietnamie
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Skąd się biorą dzieci?

Przebieg zajęć

I FAZA WSTĘPNA - 10 minut

1. Powitanie.

2. Sprawdzenie listy obecności.

3. Sprawdzenie pracy domowej.

4. Nauczyciel podaje aktualny temat lekcji, zapisuje go na tablicy „Skąd się biorą dzieci?"

II FAZA REALIZACYJNA - 25 minut

1. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji wykorzystując fakt, iż uczniowie wiedzą już w jaki sposób rozmnażają się rośliny (powinien być to temat poprzedniej lekcji). Kieruje do uczniów pytanie „Jak rozmnażają się zwierzęta". Ukierunkowuje wypowiedzi uczniów w taki sposób, aby dotrzeć do odpowiedzi, że zwierzęta rozmnażają się jajorodnie i żyworodnie. Rysuje schemat na tablicy, który uczniowie przerysowywują do zeszytów:

JAJORODNE: tak rozmnażają się zwierzęta składające jajo (z jaja rozwija zarodek)

ŻYWORODNE: tak rozmnażają się zwierzęta, które rodzą swoje potomstwo żywe

2. Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie w zeszycie spróbowali wymienić przykłady zwierząt rozmnażających się:

  • jajorodnie (żaba, szczupak, wróbel)
  • żyworodnie (mysz, chomik, pies, kot)

Jeżeli uczniowie mają problemy z wykonaniem polecenia, mogą skorzystać z podręczników.

3. Nauczyciel stosuje metodę niedokończonego zdania „Człowiek należy do organizmów ..." (żyworodnych) - uczniowie samodzielnie kończą zdanie.

4. Nauczyciel rozdaje kilku uczniom zdania na temat „Skąd się biorą dzieci według dzieci", kieruje polecenie do uczniów:

„Wasi koledzy odczytają teraz różne zdania dotyczące rozmnażania człowieka, spróbujcie po każdym zdaniu podnieść do góry kartkę ze słowem PRAWDA lub FAŁSZ w zależności od tego czy dane zdanie jest prawdziwe czy nie. Czasem może się zdarzyć, że w danej wypowiedzi znajdą się elementy prawdziwe i nieprawdziwe wtedy do góry podnieście obie kartki".

5. Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel uzmysławia dzieciom, że nie do końca jeszcze wiedzą „skąd się biorą dzieci", więc należy to dokładnie sobie wyjaśnić.

6. Nauczyciel prosi cztery chętne i odważne osoby do siebie, (jedną dziewczynkę i trzech chłopców); dziewczynka trzyma kartkę z napisem komórka jajowa, chłopcy z napisem plemnik, nauczyciel tłumaczy im sens inscenizacji (oczywiście w taki sposób, aby reszta uczniów nie słyszała), następnie uczniowie wykonują scenkę. Komórka jajowa stoi nieruchomo, plemniki kierują się w stronę komórki, ale tylko najsprawniejszy (największy chłopiec) dociera do komórki i staje bardzo blisko niej. Dzieci mogą połączyć się plecami co symbolizuje powstanie zygoty.

7. Nauczyciel tłumaczy zjawisko zapłodnienia:

„Zapłodnienie jest to połączenie komórki jajowej (komórki rozrodczej żeńskiej) z plemnikiem (komórki rozrodczej męskiej) na skutek czego powstaje zygota, która przekształca się w zarodek, a ten z kolei w płód"

komórka jajowa + plemnik = zygota                 zarodek                   płód            dziecko

8. Nauczyciel wykorzystuje plansze ze schematami układów rozrodczych: męskiego i żeńskiego. Wskazuje na niej jajnik (gruczoł rozrodczy żeński) - jako miejsce tworzenia się komórki jajowej - oraz jądra (gruczoł rozrodczy męski) - jako miejsce tworzenia się plemników. Może użyć przenośni, że komórki jajowe mieszkają w jajniku już w okresie kiedy dziewczynka znajduje się w brzuchu matki, więc można powiedzieć, że mają tam swój dom. W pewnym wieku raz na miesiąc jedna komórka wychodzi na zewnątrz i już nie wraca. Natomiast plemniki pojawiają się w pewnym momencie życia chłopca w jądrach i po chwili wychodzą (pojawiają się i znikają). Oczywiście kiedy komórka jajowa wyjdzie z „domu - jajnika" ginie lub spotyka „pana plemnika" łączy cię z nim co powoduje powstanie zygoty - zarodka - płódu. Podobnie plemnik ginie lub spotyka komórkę jajową i się z nią łączy, ale plemniki mają „gorzej" bo muszą „walczyć" o komórkę jajową.

III FAZA PODSUMOWUJĄCA - 10 minut

1. Uczniowie odpowiadają na pytania kontrolne:

- W jaki sposób rozmnażają się zwierzęta?
- Wymień kilka przykładów zwierząt rozmnażających się żyworodnie i jajorodnie.
- Jak nazywa się komórka rozrodcza żeńska i gdzie ona powstaje?
- Jak nazywa się komórka rozrodcza męska i gdzie ona powstaje?

Zadanie pracy domowej - ćwiczenia 1, 2, 3 str. 68/69/70




Autor: Katarzyna Woźniak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl