piątek 28 stycznia 2022 imieniny Tomasza i Walerego 1961 - Założenie Amnesty International
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Tajemnice naszej kuchni

Przebieg zajęć

FAZA WSTĘPNA - 10 minut

1. Powitanie.

2. Sprawdzenie listy obecności.

3. Sprawdzenie pracy domowej.

4. Nauczyciel podaje aktualny temat lekcji, zapisuje go na tablicy „Tajemnice naszej kuchni".

FAZA REALIZACYJNA - 25 minut

1. Nauczyciel przedstawia uczniom produkty żywnościowe jako substancje chemiczne.

2. Ustalenie znaczenia określenia: „substancja czysta" - uczniowie oglądają opakowania po soli i cukrze, głośno odczytują ich skład. Określają barwy, smak, budowę (różnej wielkości kryształki) i zastosowanie tych substancji w naszej kuchni.

3. Ustalenie różnicy w znaczeniu pojęć:

  • zawiesina - jej składniki są widoczne gołym okiem
  • roztwór - jego składników nie widzimy gołym okiem
  • mieszanina - powstaje w wyniku zmieszania przynajmniej dwóch substancji, a więc jest nią zarówno zawiesina jak i roztwór

4. Pokazy nauczycielskie.

Mieszanina - zupa jarzynowa lub inna o wyraźnych, dobrze widocznych składnikach w przezroczystym słoju. (Do pokazu można wykorzystać „Gorący kubek" np. rosół z makaronem).

a. Określenie składników zupy.
- W jakich proporcjach występują (czego więcej, czego mniej)?
- Jaka substancja jest podstawą zupy? (woda)

b. Co dzieje się ze składnikami gdy zupa trochę postoi? (składniki opadają na dno)

c. Dlaczego mama miesza zupę przed nalaniem jej na talerz?

Przygotowanie zawiesiny z kisielu lub budyniu.

a. Odczytywanie nazw składników z opakowania (mieszanina różnych składników).

b. Zmieszanie proszku z zimną wodą (jak wygląda płyn, gdy go mieszamy, a jak - gdy postoi kilka chwil bez mieszania?)

c. Zalanie w drugiej szklance takiego samego proszku wrzątkiem i porównanie zawartości dwóch szklanek

d. Jakie potrawy mama przygotowuje w ten sposób?

Przygotowanie herbaty jako roztworu.
Przed tym pokazem nauczyciel wybiera dwóch uczniów i wiąże im przepaskę na oczach, tak aby nie mogli widzieć pokazu, następnie w momencie kiedy dochodzi do porównania roztworów - najpierw kieruje pytanie do uczniów, którzy nie uczestniczyli w pokazie.

a. Do gorącej wody wsypać trochę cukru, zamieszać i omówić wynik ćwiczenia (nie widać rozpuszczonego cukru, woda jest przezroczysta).

b. To samo ćwiczenie wykonać z solą.

c. Porównać ze sobą te roztwory. Po czym można je rozróżnić? (po smaku)

d. Do szklanki z cukrem wrzucić kilka listków lub granulek herbaty, obserwować jak zabarwia się woda, nabiera zapachu, smaku i barwy (można zamieszać dla przyspieszenia procesu).

5. Podsumowanie pokazów. Odczytanie tekstu z podręcznika (mieszaniny, zawiesiny, roztwory). Uczniowie wykonują ćwiczenie 1, 2 i 3 z zeszytu ćwiczeń. Odczytanie na głos rozwiązań ćwiczeń, ewentualne poprawki.

6. Burza mózgów - jakie zwierzęta mogą żyć w naszej kuchni?

a. Uczniowie wymieniają nazwy zwierząt (głównie owadów): mrówki faraona, prusaki, karaluchy, muchy, myszy, rybiki cukrowe (srebrzysty ruchliwy owad żyjący w pobliżu wody),

b. Skąd się biorą w naszych mieszkaniach? (otwarte okna, dziury wzdłuż rur, przyniesione ze sklepu z zakupami).

c. Jak sobie radzimy z pozbyciem się „nieproszonych gości?" - uczniowie podają przykłady stosowane w domu (preparaty owadobójcze, pułapki).

d. Jak się przed nimi uchronić? (dbać o higienę, prowadzić zdrowy tryb życia)

e. Informacja nauczyciela, że są to organizmy synantropijne - zwierzęta żyjące jako współlokatorzy, w siedliskach człowieka (np. szczury, myszy, wróble, jaskółki, karaluchy).

FAZA PODSUMOWUJĄCA - 10 minut

1. Powtórzenie - pytania zadawane przez nauczyciela kolejnym uczniom na podstawie celów operacyjnych.

Zadanie pracy domowej - zadanie 4 i 5 z zeszytu ćwiczeń str. 9




Autor: Katarzyna Woźniak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl