piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Kwaśne deszcze - kl. IV

Szczegółowy opis działań

Szczegółowy opis działań:
  1. Czynności wstępne - zaciekawienie zajęciami, wyzwolenie pozytywnych emocji.
    Dzieci siedzą w ławkach lub na dywanie. Nauczyciel informuje, że będą słuchać odgłosów lasu. Po pewnym czasie słychać pukanie - do klasy "wchodzi" świerk wycięty ze styropianu. Ma przerażoną minę (oczy i usta wykonane są z papieru kolorowego). Do jednej z gałęzi przypięty jest list. Dzieci rozpoznają przybysza. Wypowiadają się na temat znanych im drzew iglastych. Odczytują list o przykładowej treści:
    "Kochane dzieci! Wiosna obudziła już całą przyrodę! Słonko przygrzewa, zieleni się trawa! Wy słuchacie odgłosów lasu. Jesteście odprężeni i zadowoleni, a nie wiecie, że ja jestem w straszliwym niebezpieczeństwie! Boję się bardzo i wołam do Was: pomóżcie mi! Mój największy wróg ukrywa się w północno-zachodniej części klasy. Błagam, pomóżcie! Świerk."
     
  2. Faza właściwa.
    Dzieci muszą zdecydować, czy nadal będą słuchać muzyki, czy pomogą świerkowi. Szukają "wroga" (metoda aktywizująca). Określają kierunek północno-zachodni. Znajdują chmurę z kroplami przymocowanymi nitką. Chmura jest żółta, ma groźne, czarne oczy, wykrzywione usta i napis: "Wrrr... jestem bardzo kwaśny". Odgadują, że jest to kwaśny deszcz.
    Nauczyciel mocuje chmurę na tablicy. Stwierdza, że aby zrozumieć niebezpieczeństwo, trzeba je dobrze poznać. Jeden z uczniów zapisuje na tablicy wyrazy "kwaśny deszcz". Dzieci badają pisownię wyrazów, tłumaczą pisownię zmiękczenia przez znak diakrytyczny.
    Uczniowie wybierają źródła informacji, które mogą zawierać dane na temat kwaśnego deszczu (encyklopedia, Internet, kaseta wideo).
    Dzieci odszukują stosowne wiadomości w Internecie lub w innym źródle i odczytują je.
    Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające zrozumienie tych treści.
    Nauczyciel przedstawia problem: jak zbadać, czy coś jest kwaśne? Dzieci mówią na temat zmysłu smaku. Próbują soku z cytryny. Stwierdzają, że aby zbadać kwaśny deszcz, trzeba użyć innych metod.
    Nauczyciel wyjaśnia rolę papierka lakmusowego. Demonstruje reakcję, polegającą na zabarwieniu się papierka na czerwono pod wpływem soku (doświadczenie I).
    Dzieci uogólniają wynik stwierdzając, że kwas barwi papierek na czerwono. Dotykają chmury - papierek pozostaje czysty. Nauczyciel stwierdza więc, że będzie wraz z uczniami "produkować" kwaśny deszcz (doświadczenie II), po czym demonstruje bryłkę węgla z żyłkami siarki, a potem siarkę. Dzieci oglądają minerały, wąchają je. Nauczyciel podaje symbol siarki (S). Spala siarkę na metalowej łyżce nad palnikiem spirytusowym
    (uwaga: powstaje gaz, który drażni błonę śluzową, jest szkodliwy dla organizmów żywych).
    Nauczyciel zbiera spaliny do zlewki, wyjaśniając, że jest to gaz - dwutlenek siarki (SO2). Gdy spalin jest dużo, zlewka zostaje przykryta daszkiem z kartonu. Nauczyciel dodaje wody jako odpowiednika pary wodnej w chmurach i miesza zawartość zlewki. Wybrane dziecko bada odczyn deszczu.
    Dzieci formułują wniosek, że gaz powstały w wyniku spalania siarki (dwutlenek siarki - SO2) w połączeniu z wodą (H2O) daje kwas, gdyż papierek lakmusowy zabarwia się na czerwono.
    Dzieci przypinają schemat na tablicy (z etykiet przygotowanych wcześniej przez nauczyciela).


     

    Nauczyciel zadaje pytanie, dlaczego kwaśny deszcz jest bardzo groźny dla roślin.
    Dzieci wypowiadają się na temat roli liści (fotosynteza) i korzeni roślin. Argumentują, że jeśli kwas uszkodzi liście albo korzenie, roślina ginie z powodu utraty zdolności do produkcji pokarmu. Uczniowie oglądają na wideo lub w książce umarłe drzewa w Górach Izerskich.
    Następuje etap pracy samodzielnej - uczniowie wypełniają karty pracy.
    Po sprawdzeniu efektów pracy następuje "burza mózgów", zmierzająca do odpowiedzi na pytanie, jak możemy pomóc w tej sytuacji. Co mogą zrobić ludzie, by powietrze było czystsze?


  3. W fazie końcowej dzieci stwierdzają, że świerk pozostanie w klasie - może stanowić dekorację, przypominającą treść zajęć i problem kwaśnego deszczu.
    Uczniowie dokonują samooceny. Otrzymują od nauczyciela nagrody za udział w lekcji. W moim przypadku były to "kwaśne" lizaki, które stanowiły dodatkowy element wzmacniający emocjonalne przeżycie, zaangażowanie i zrozumienie zajęć.
    W celu utrwalenia tematu można obejrzeć fragment filmu o skutkach skażenia powietrza.

Uwaga: Karty pracy mają zróżnicowany stopień trudności - do wyboru przez dzieci.





Autor: Teresa Zatoń, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 53 w Częstochowie
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl