piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Przyroda
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Segregujesz - odzyskujesz, czyli proste rady na odpady

Przebieg lekcji

  1. Faza wstępna

    Powitanie. Dzieci, które chcą zostać „zielonym strażakiem przyrody” przychodzą na lekcję w zielonych strojach i zielonych opaskach na głowie.

  2. Faza realizacyjna

    1. Zapisanie tematu lekcji. Sprawdzenie czy uczniowie zapoznali się z zagadnieniami na temat opakowań z „Przewodnika dla ucznia”, który otrzymali na poprzedniej lekcji.

      Na ławce leżą przyniesione przez uczniów opakowania, dzieci popatrzą na nie i odpowiedają na bardzo ważne pytanie: „Jaką rolę odgrywają opakowania: czy są potrzebne, czy są zbędne i zaśmiecają tylko nasze miasto?”. Odpowiedzi uczniowie zapisują w karcie pracy ucznia.

      Opakowania:

      1. chronią produkt przed uszkodzeniem lub zepsuciem,
      2. ułatwiają transport i składowanie,
      3. ułatwiają pracę handlu i obsługę klienta,
      4. dostarczają informacji o opakowanym artykule, jego właściwościach, sposobie zużycia,
      5. zachęcają klienta do kupienia tego właśnie produktu, poprzez odpowiednią konstrukcję, barwę, napisy, są reklamą produktu.

    2. Praca w grupach.

      Uczniowie pracują w grupach i zastanawiają się „Co można zrobić z opakowaniem zrobionym z: papieru, szkoła, metalu, tworzyw sztucznych. Mogą korzystać z „Przewodnika dla ucznia”. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie 2 w karcie pracy, a następnie kapitan zespołu odczytuje pomysły każdej grupy.

      Recykling: papier, szkło, puszki aluminiowe, niektóre tworzywa sztuczne (np. butelki PET).
      Wysypisko: większość tworzyw sztucznych (opakowania po dezodorantach, kartonowe opakowania kompozytowe np. po sokach).
      Kompostowanie: ogryzki, skórki z owoców, warzyw, pestki.


    3. Rozróżnianie znaków ekologicznych na opakowaniach.

      Uczniowie otrzymują karty ze znakami i rozpoznają je na opakowaniu leżącym przed nimi.

    4. Nauczyciel zadaje następne pytanie: „Dlaczego ważna jest segregacja odpadów i recykling?”

      Uczniowie pracując w grupach uzupełniają ćwiczenie 3 w karcie pracy.

      1. Oszczędność surowców mineralnych np. boksytu z którego otrzymujemy aluminium (złoża w Austrii, Gwinei, na Jamajce), węgla i ropy naftowej (paliwa kopalne wykorzystywane przy wydobywaniu boksytu).
      2. Zaoszczędzimy pieniądze nie sprowadzając dużych ilości boksytu.
      3. Zmniejszymy ilość wycinanych drzew.
      4. Zmniejszymy zanieczyszczenie powietrza.
      5. Zaoszczędzimy energię.

    5. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Co ja mogą zrobić jako uczeń na rzecz opakowań” - uzupełniają ćwiczenie 4 w karcie pracy.

      Jako uczeń postanawiam:
      • segregować odpady,
      • kupować opakowania, których można użyć wielokrotnie lub przetworzyć,
      • zwracać uwagę na wielkość opakowania,
      • zwracać uwagę innym, żeby segregowali odpady.

  3. Faza podsumowania

    1. Na podsumowanie lekcji uczniowie segregują opakowania wrzucając je do odpowiednich pojemników postawionych w klasie. Towarzyszy temu powolna muzyka.

    2. Zadania dla „zielonych strażaków przyrody”. Osoby chętne wykonują zadania dla „zielonych strażaków przyrody”, czyli ćwiczenie 5 z kart pracy, za które po przeprowadzeniu obserwacji uczniowie otrzymują dyplomy.

      Na zakończenie lekcji uczniowie otrzymują ulotki informacyjne o segregacji opakowań.




Autor: Dorota Kudyba
nauczycielka z Rzeszowa

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl