piątek 21 stycznia 2022 imieniny Agnieszki i Jarosława 1976 - Pierwszy lot naddźwiękowych samolotów Concorde
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Opis prostopadłościanu

Przebieg zajęć

  1. Podziel modele figur na dwie grupy.

    Uczniowie wspólnie oddzielają bryły od figur płaskich. 

  2. Prezentacja „Bryły”. (Dołączona do artykułu w formie załącznika - belka z lewej strony)

    Nauczyciel prezentuje różnorodną rodzinę figur przestrzennych w przygotowanej prezentacji. Może wykorzystać projektor multimedialny lub komputer.

  3. Spośród brył dobierz podobne.

    Dzieci wybierają prostopadłościany. Uczniowie najpierw samodzielnie, później w parach, czwórkach i wspólnie określają własności prostopadłościanów, a następnie zapisują w zeszytach. 

  4. Na modelach wskaż:
    • ściany, krawędzie, wierzchołki
    • ściany równoległe
    • krawędzie równoległe
    • ściany prostopadłe
    • krawędzie prostopadłe

  5. Wykonaj rysunek prostopadłościanu ABCDEFGH i wypisz jego ściany, krawędzie, wierzchołki.

    Uczniowie wskazują na modelach ściany, wierzchołki i krawędzie, itp.

     
  6. Spośród brył dobierz podobne.

  7. Oblicz długości wszystkich krawędzi prostopadłościanów o wymiarach:
    a) 7 cm
    b) 2 cm, 4 cm, 5 cm

    Nauczyciel podaje sposób rysowania rzutu prostopadłościanu (można rozdać kartki z gotowym rysunkiem). 

  8. Nauczyciel wskazuje sześcian. W wyniku dyskusji formułowane jest określenie sześcianu, a wniosek zapisany w zeszycie.

    Rozwiązanie uczniowie zapisują na tablicy i w zeszytach.

    a) Z drutu o długości 60 cm wykonano szkielet sześcianu. Jaka jest jego krawędź?
    b) Z drutu o długości 80 cm zbudowano szkielet prostopadłościanu. Dwie krawędzie wychodzące
        z jednego wierzchołka mają długości 4 cm i 6 cm. Jaką długość ma trzecia krawędź? 

  9. Praca domowa

    Zadanie 1 

    a) Pokoloruj ścianę równoległą do ściany niebieskiej.
  10.  

    b) Pokoloruj ścianę prostopadłą do ściany niebieskiej.

    c) Pokoloruj wszystkie krawędzie równoległe do niebieskiej.

    d) Pokoloruj wszystkie krawędzie prostopadłe do niebieskiej.

    Zadanie 2

    Dokończ rysunki prostopadłościanów.

    Zadanie 3

    Z dwunastu sześcianów o krawędzi 1 cm zbudowano prostopadłościan. Jakie może mieć wymiary ten prostopadłościan?


  11. Oglądanie anaglifów

    Pozostały czas lekcji można wykorzystać na oglądanie brył. Nauczyciel rozdaje anaglify i okulary.




Autor: Katarzyna Kluziak
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl