czwartek 09 grudnia 2021 imieniny Leokadii i Wiesława 1953 - Urodził się John Malkovich
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Wykorzystanie gier karcianych na lekcjach matematyki

Gry 2


Drugim rodzajem gier, proponowanym w tym scenariuszu, są gry oparte na "Pokerze". We wszystkich grach tego typu ogólne zasady są podobne. Jeżeli dysponujemy jedną talią dzielimy klasę na cztero- lub pięcioosobowe zespoły – zespół pracuje wtedy wspólnie, a karty rozdaje nauczyciel - po pięć dla każdej z grup. Jeśli dysponujemy dużą ilością kart każda grupa może grać osobno – lider grupy rozdaje karty i czuwa nad prawidłowym przebiegiem gry. W takim przypadku każdy z uczniów otrzymuje po pięć kart. W czasie rundy uczniowie mogą wymieniać karty. Trzeba ustalić ścisłe zasady takiej wymiany np.: można trzykrotnie wymienić dowolną ilość kart (jednak nie więcej niż cztery jednocześnie).

Talia zawiera kilka (np. cztery) kart typu JOKER, które zastępują dowolne, inne karty. Jeśli gracze wykorzystują JOKERA muszą określić jaką kartę on zastępuje. Po skończonej rundzie punkty otrzymują zespoły (uczniowie), którzy zebrali pięć kart określonego rodzaju. Jeśli w sekwensie jest JOKER, to zespół (uczeń) podaje ustnie informacje, które powinna zawierać zastąpiona karta.

  • GRA CZWARTA

    Sekwens, który uczniowie mają za zadanie ułożyć składa się z pięciu kart. Na pierwszej powinien być umieszczony rysunek wielokąta (np. równoległoboku), na drugiej jego nazwa. Trzecia karta musi zawierać wzór na obwód figury, czwarta wzór na jej pole. Na piątej karcie powinny być wypisane własności danego wielokąta (np. boków i przekątnych równoległoboku). Kilka z tych kart można zastąpić JOKERAMI (przed grą ustalmy maksymalną ilość JOKERÓW w sekwensie np. dwa).Punkty przyznawane są po zakończeniu rundy, wtedy też uczniowie prezentują ułożone przez siebie sekwensy. Uczeń zgłasza ułożenie sekwensu i jeżeli to konieczne ustnie dodaje brakujące informacje. Przykładowo, jeżeli uczeń ma kartę z rysunkiem wielokąta, wzorem na jego pole, kartę z własnościami figury i dwa JOKERY otrzymuje punkt jeśli poda nazwę wielokąta i wzór na jego obwód.

    Talię do gry tworzy kilka sekwensów np. z czworokątami oraz JOKERY. Można utworzyć dużą talię, która będzie zawierać wszystkie omawiane w klasie piątej wielokąty. Gra wykorzystuje własności wielokątów, utrwala wzory na ich obwody i pola.


  • GRA PIĄTA

    Sekwens do ułożenia musi zawierać kartę określającą pewną własność liczb naturalnych np. ”liczba jest podzielna przez dwa i trzy” oraz cztery karty z takimi liczbami np. 84, 198, 7734, 10 002.

    Talię tworzymy z kilku (np. pięciu) sekwensów. Można przy tym różnicować stopień trudności sekwensów. Pozostałe zasady gry takie same jak w poprzedniej grze. Gra wykorzystuje własności liczb i doskonali sprawność rachunkową.




Autor: mgr Jolanta Madej
nauczycielka matematyki w SP nr 53 w Częstochowie

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl