środa 08 grudnia 2021 imieniny Klemensa i Marii 65 p.n.e - Urodził się Horacy
Do końca roku pozostało: 0 dni
Matematyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Praca z uczniem zdolnym

Wstęp

Praca z uczniem zdolnym

Wszyscy nauczyciele doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak trudno pracuje się w klasach, w których różnice w zachowaniu uczniów, ich cechach charakteru, temperamencie, a także pod względem zdolności młodzieży, są bardzo duże. (Najłatwiej pracowałoby się w klasach, w których wszyscy uczniowie są grzeczni i zdolni - :) ). A przecież w każdej klasie znajdują się zarówno tacy uczniowie, którzy mają problemy z opanowaniem podstawowych treści programowych, jak i tacy, którzy w lot opanowują każdy materiał. I tu jest zadanie dla nauczyciela – indywidualizować pracę na lekcji tak, aby młodzież odniosła korzyść. Nauczyciel ma obowiązek kształcić i rozwijać zainteresowania uczniów zdolnych, wdrażać ich do samodzielnej pracy, ale musi też poświęcać wiele uwagi uczniom słabszym.

Praca z uczniami słabszymi różni się od pracy z uczniami zdolniejszymi i każdy nauczyciel musi sobie zdawać z tego sprawę. Poniżej przedstawione są zasady pracy z uczniami zdolnymi na lekcjach matematyki.


Cele pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie
  1. Cele poznawcze

    Są to wskazania, jakie merytoryczne treści powinien uczeń posiąść w trakcie nauki. Praca z uczniem uzdolnionym matematycznie powinna iść, przede wszystkim, w kierunku poszerzania i pogłębiania jego wiedzy z tematów realizowanych na lekcjach. Warto też zająć się innymi działami matematyki i sięgnąć do historii tej nauki. Ukazanie, jak rozwijała się myśl matematyczna od bardzo prymitywnych prób matematyzowania do tak obecnie skomplikowanego kształtu nauki, daje możliwość przedstawienia jej roli, metod badawczych, powiązań z innymi dyscyplinami.


  2. Cele kształcące

    Obejmują umiejętności, sprawności i nawyki, które uczeń ma opanować i wykorzystywać podczas nauki matematyki, a którymi także może posługiwać się poza tym przedmiotem. Są to m.in.:
    1. Umiejętność zapisywania treści zadań, twierdzeń za pomocą symboliki.
    2. Sprawność manualna - bardzo przydatna uczniowi jest wyrobiona umiejętność posługiwania się przyborami geometrycznymi, a także sprawność w konstruowaniu modeli.
    3. Samodzielność w formułowaniu definicji i twierdzeń.
    4. Matematyzowanie sytuacji z otaczającej rzeczywistości.
    5. Systematyzacja i porządkowanie posiadanych informacji.


  3. Cele wychowawcze

    1. Rozwijanie tendencji do stałego zwiększania posiadanego zasobu wiedzy, do poznawania świata.
    2. Rozwijanie zdolności poznawczych.
    3. Korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy.
    4. Kształtowanie umiejętności organizowania pracy.
    5. Kształtowanie pozytywnego stosunku do pracy: przestrzeganie porządku, dokładność pracy, wytrwałość w dążeniu do celu itp.




Autor: Katarzyna Gandorska
nauczycielka matematyki w Czechowicach-Dziedzicach

Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl