poniedziałek 24 stycznia 2022 imieniny Felicji i Tymoteusza 1965 - Zmarł Winston Churchill, polityk i pisarz brytyjski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przykłady analizy i interpretacji wiersza

Czesław Miłosz Piosenka o końcu świata

Już  pierwsze linijki wiersza skłaniają czytelnika do zastanowienia się, jaki związek z końcem świata ma pogodny opis codzienności, który właśnie widzi. Może ktoś przypomni sobie, że mówił koniec świata, gdy o czymś zapomniał albo zgubił coś, albo zobaczył padający deszcz, a nie miał parasola. To takie zwyczajne sytuacje, a przecież używa się w stosunku do nich mocnego określenia kojarzącego się z obrazem biblijnej Apokalipsy. Końcu świata towarzyszy przerażenie, następuje trzęsienie ziemi, słońce ciemnieje, a księżyc czerwienieje, gwiazdy spadają na ziemię, znikają niebo i góry, ludzie ukrywają się w obawie przed gniewem Boga. Tymczasem czytelnik wiersza nic takiego nie widzi. Pierwsza zwrotka ukazuje zwyczajne czynności ludzi i zwierząt, nie towarzyszy im najmniejszy niepokój:

Pszczoła krąży nad kwiatem nasturcji,
Rybak naprawia błyszczącą sieć,

Skaczą w morzu wesołe delfiny.

I znów może ktoś przypomni sobie, że już widział podobny obraz - namalowany przez Piotra Bruegla Upadek Ikara, na którym rybak łowi ryby, rolnik orze ziemię, płynie statek i nikt nie widzi, że tuż obok rozgrywa się tragedia. Nasuwa się więc pytanie, czyżby coś się jednak działo, a tylko zostało przeoczone przez opisującego ten sielski krajobraz?

Druga zwrotka utwierdza czytelnika w przekonaniu, że nic szczególnego się nie dzieje, w opisie codzienności nie został nawet pominięty taki banalny szczegół: Pijak zasypia na brzegu trawnika.

Dopiero trzecia zwrotka nawiązuje do zapamiętanego z Apokalipsy obrazu i usprawiedliwia pierwsze wersy poprzednich strof: W dzień końca świata, które zaczynały opisy. Zmienia się też język utworu, proste słownictwo zastępuje stylizacja biblijna
- podniosły ton, inwersja, powtórzenia:

A którzy czekali błyskawic i gromów,
Są zawiedzeni.
A którzy czekali znaków i archanielskich trąb,

Nie wierzą, że staje się już.

Okazuje się, że koniec świata nie oznacza wcale zmian w przyrodzie, nie towarzyszą mu żadne straszne dźwięki i obrazy. W ostatniej zwrotce powraca obraz spokoju, język znów jest zwyczajny, pojawia się nawet lekko żartobliwy ton. Okazuje się, że jedyną osobą, która wie o tym, iż nastąpił koniec świata, jest

[...] siwy staruszek, który byłby prorokiem,
Ale nie jest prorokiem, bo ma inne zajęcie.

Pracując w ogródku, powtarza: Innego końca świata nie będzie. Mówi do siebie, zapewne nikt nie słyszy jego słów.

Czytelnik zostaje z własnymi myślami, nierozstrzygniętą zagadką, zasianym w sercu niepokojem. Może już nastąpił koniec świata, a on go, jak inni, nie zauważył. Wypada zapytać, na czym polega ten współczesny koniec świata, skoro nie jest widoczny. Może oznaczać on kryzys wartości, który nie rzuca się w oczy i dlatego zachodzi niepostrzeżenie, a zauważają go tylko ci, którzy mają bogate doświadczenie życiowe i zachowują godną postawę.




Autor: Wydawnictwo TELBIT
Komentarze + Dodaj komentarz
  • fajne, oleinek (odpowiedzi: 0)
  • bardzo pomocny materiał do stworzenia pracy pisemnej na temat tego wiersza
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl