sobota 22 stycznia 2022 imieniny Anastazego i Wincentego 1863 - Wybuch powstania styczniowego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Przykłady analizy i interpretacji wiersza

Julian Tuwim Wiosna

Wśród wielu żywiołowych wierszy Tuwima ten wyróżnia się wyjątkową witalnością. Jego opublikowanie w 1818 r. zbulwersowało krytyków, oburzały ich wulgaryzmy, sposób wyrażania radości życia - prosty, gwałtowny, brutalny.

Podtytuł utworu Dytyramb odnosi się do pieśni śpiewanych ku czci Dionizosa w starożytnej Grecji, podkreśla on deklarowane umiłowanie życia, wszystkich jego przejawów. Podmiot liryczny bez skrępowania mówi o wszystkim, co dzieje się w mieście. Pierwszą część wiersza stanowi zapowiedź święta, sposób mówienia przypomina ogłoszenie o imprezie i spodziewanych atrakcjach:

Gromadę dziś się pochwali,
[...]
Na rynkach się stosy zapali.

Bohaterem utworu jest rzeczywiście tłum żądny zabawy, rozgrzany wiosną. Podmiot liryczny zwraca uwagę na masowość zjawiska: Wyległo miliard pstrokatej hołoty. Za pomocą hiperboli oraz dźwiękonaśladownictwa obrazuje ruchliwość tłumu, hałas, jaki czyni:

Gwar, gwar, gwar, chichoty,
Gwar, gwar, gwar, piski

[...]
szur, szur, szur, gwar, gwar, gwar,
Suną tysiące rozwydrzonych par.

Wygląda to początkowo jak opis tańca, któremu towarzyszą kołysanie bioder i szuranie nóg. Po chwili jednak okazuje się, że to pary zdążające w ciemne zieleńce, do alej. Podmiot liryczny mówi wprost:

Naróbcie Polsce bachorów,
Wijcie się, psiekrwie, wijcie

[...]
Tłumie, bądź dziki!

Mnożą się apostrofy do tłumu, którego siłą i masą podmiot liryczny jest zafascynowany, choć jednocześnie ów tłum budzi w nim lęk, a nawet odrazę:

O, ty zbrodniarzu cudowny i prosty,
Elementarny, pierwotnie wspaniały!
Ty gnoju miasta, tytanicznej krosty,
Tłumie, o Tłumie, Tłumie rozszalały!

Wiosna to budzenie się nowego życia, widok rozkwitającej przyrody sprawia, że ludzie nie czują się skrępowani, odżywają instynkty, okazywanie radości jest niemal zwierzęce, pierwotne. Liczne powtórzenia, wykrzyknienia i onomatopeje podkreślają dziką radość tłumu:
Zachybotało! - - Buchnęło  - - i płynie - -

Takie mówienie o zmysłowej miłości - bez skrępowania, otwarcie, a także zrównanie ludzkiego erotyzmu z instynktem zwierzęcym oraz użycie wulgaryzmów zdecydowanie burzyło dotychczasowe pojęcie dobrego smaku i bulwersowało. Dosadny język okazał się jednak doskonałym środkiem wyrazu, dzięki niemu wizja tłumu jest plastyczna, a czytelnik ma wrażenie, że jest w samym centrum wydarzeń, udziela mu się entuzjazm. Dopiero w ostatniej zwrotce ujawnia się podmiot liryczny w nowej roli - już nie zdaje relacji, nie nawołuje do zabawy, nie udziela porad, jak uczcić wiosnę, lecz sam woła zachwycony i upojony atmosferą:

- Och, sławię ja cię, tłumie, wzniosłymi słowami
i ciebie, Wiosno
[...].

W utworze tym wyraźnie widać fascynację filozofią Nietzschego i Bergsona - witalizmem, a także zapowiedź odnowienia, odświeżenia języka poezji. 





Autor: Wydawnictwo TELBIT
Komentarze + Dodaj komentarz
  • fajne, oleinek (odpowiedzi: 0)
  • bardzo pomocny materiał do stworzenia pracy pisemnej na temat tego wiersza
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl