poniedziałek 24 stycznia 2022 imieniny Felicji i Tymoteusza 1965 - Zmarł Winston Churchill, polityk i pisarz brytyjski
Do końca roku pozostało: 0 dni
Język polski
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Indianie – triumf i tragedia

Przebieg zajęć

  1. Wstęp – burza mózgów.

    Nauczyciel prosi uczniów, aby w pięcioosobowych grupach spróbowali ustalić, co już wiedzą na temat Indian. W czasie, gdy uczniowie gromadzą informacje, nauczyciel przygotowuje się do projekcji filmu. Po kilku minutach uczniowie odczytują zgromadzone na kartkach informacje typu:
    - Indianie mają czerwoną skórę.
    - Noszą pióropusze.
    - Świetnie jeżdżą konno i strzelają z łuku, itp.

  2. Projekcja filmu.

    Uczniowie oglądają fragment filmu pt. „Tańczący z Wilkami”, a następnie opisują charakterystyczne dla Indian elementy ubioru, sposób życia, kulturę (należy wybrać taki fragment filmu, by uczniowie mieli możliwość dostrzeżenia jak największej ilości szczegółów).

  3. Kultura Indian.

    Film stanowi punkt wyjścia do rozważań na temat kultury i sposobu życia Indian. Nauczyciel w tej części lekcji krótko omawia następujące zagadnienia:
    - zależność wyglądu Indian, ich stroju i sposobu życia od warunków panujących w danym klimacie
      i środowisku;
    - religia Indian i jej zewnętrzne atrybuty (woreczki z lekami, totemy, tańce obrzędowe).
    Ten fragment lekcji jest pomyślany tak, aby sprowokować uczniów do zadawania pytań o wszystko, co jest dla nich interesujące, ale może również mieć formę wykładu. Nauczyciel prezentuje tu wszelkie dostępne materiały (zdjęcia, fragmenty książek i czasopism, plansze), które mogą pomóc uczniom w zrozumieniu trudniejszych kwestii.

  4. Historia Indian i ich stosunki z białymi.

    Nauczyciel w tej części lekcji, prowadzonej na zasadzie „pytanie – odpowiedź”, sprawdza poziom wiedzy uczniów na temat historii wzajemnych stosunków białych i Indian poprzez zadawanie poniższych pytań. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi na któreś z nich, nauczyciel przekazuje im informacje lub je uzupełnia.
    • Czy przed przybyciem Europejczyków na kontynencie amerykańskim w ogóle ktoś mieszkał
    • Czy przybycie Europejczyków było dla Indian dobre, czy złe?
    • Ilu Indian żyło na kontynencie amerykańskim, kiedy przybyli tam pierwsi Europejczycy, a ilu jest obecnie?
    • Ile było, a ile jest plemion indiańskich?
    • Czy Indianie i biali żyli ze sobą w zgodzie?
    • Czy Indianie walczyli w obronie swojej ziemi i kultury?
    • Kiedy rozpoczęła się eksterminacja Indian?
    • Czy uczniowie kojarzą takie nazwiska, jak: generał Custer, Siedzący Byk, Szalony Koń, Geronimo?
    • Czy uczniowie znają takie nazwy, jak Little Big Horn czy Wounded Knee?
    • Jak wygląda sytuacja Indian obecnie?
    • W jaki sposób biali prowadzili walkę z białymi?
  5. To ostatnie pytanie pozwala przejść do następnego etapu lekcji. Nauczyciel nie powinien odpowiadać na nie, ale zasugerować uczniom, by najpierw zastanowili się na tym, co Indianie dali światu.

  6. Co Indianie dali światu?

    Uczniowie pracując w grupach, wypisują, co nasza cywilizacja zawdzięcza Indianom, a następnie prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel zapisuje nazwy na tablicy, a następnie wspólnie z klasą porównuje zapis z planszą pt. „Co Indianie dali światu?” (dostępna w książce Z.A. Szklarskich pt. „Złoto Gór Czarnych”), na której znajduje się lista produktów i przedmiotów, które przywędrowały do nas z Ameryki Północnej.

  7. Co biali dali Indianom?

    W tej części lekcji nauczyciel krótko opowiada uczniom o brutalności białych i o ich staraniach, by pozbawić Indian nie tylko ziemi, ale by wykorzenić język, kulturę, obyczaje, a wreszcie wytępić ich samych. Tę część lekcji należy przeprowadzić tak, by sprowokować uczniów, do rozważań, jak ważna jest tolerancja wobec innych, często dziwnych w naszych oczach kultur oraz szacunek dla ludzi o innym kolorze skóry, wyznających inną religię i obyczaje.

  8. Praca domowa - konkurs.

    Na zakończenie nauczyciel proponuje obejrzenie fragmentu filmu „Winnetou” lub innego filmu, w którym występuje ten bohater). Następnie prosi uczniów o odgadnięcie nie tylko imienia bohatera, ale również o podanie nazwiska aktora wcielającego się w rolę słynnego wodza Apaczów. Dla pierwszej osoby, która odpowie prawidłowo, można przygotować nagrodę lub zaproponować wpisanie oceny bardzo dobrej z aktywności.




Autor: Joanna Stanek
Komentarze + Dodaj komentarz
Zapraszamy do wyrażania opinii, redakcja portalu Interklasa.
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl