sobota 22 stycznia 2022 imieniny Anastazego i Wincentego 1863 - Wybuch powstania styczniowego
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Ocena jakości i przydatności znalezionych informacji

Kryteria oceny (2)

  1. Wygląd i struktura stron
    • Zobacz, jak jest skonstruowana strona główna, np. czy strona wykonana techniką Flash jest dostosowana do szybkich oraz wolnych łączy (ma możliwość pominięcia intro), czy mieści się na jednym ekranie.
    • Oceń, czy jest zachowana równowaga między formą a treścią, tzn. czy grafika jest odpowiednia do przedstawianych treści, a styl wypowiedzi dostosowany do tematu.
    • Przeanalizuj układ treści, tzn. sprawdź, czy strona zawiera wygodne menu:działy, poddziały, sekcje, mapę serwisu, logiczny i czytelny układ strony, wygodne przyciski nawigacyjne itp.
    • Oceń oryginalność grafiki, sprawdzając, czy autor używa gotowych szablonów, rysunków, czy oprawa graficzna jest - Twoim zdaniem - zaprojektowana przez autora (czy też nie), czy ma referencje oraz notę copyright.
    • Policz elementy graficzne umieszczone na stronie i oceń, jak ich liczba ma się w stosunku do tekstu. Oceń, czy grafika nie rozprasza uwagi i czy nie przesłania istotnych informacji. Obejrzyj sposób rozmieszczenia w dokumencie: obrazków, wykresów, fotografii.
    • Oceń efekty multimedialne na stronie, ich jakość, oryginalność, dostosowanie do różnych wersji przeglądarek.
    • Oceń, czy łatwo dostrzec elementy istotne na stronie - czy dobrano odpowiednio ich wielkość, kolor, czcionkę.


  2. Edycja i poprawność gramatyczna tekstu
    • Przyjrzyj się strukturze dokumentu. Sprawdź, czy w serwisie są tytuły, śródtytuły, przypisy, bibliografia załącznikowa.
    • Oceń, czy zastosowano zasady edycji tekstu: akapity, szpaltowanie, czcionki, marginesy, czy jest „światło” w tekście.
    • Wskaż na stronach błędy: stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne.


  3. Technika
    • Rozstrzygnij, czy interfejs jest dostosowany do poziomu potencjalnego użytkownika, np. dziecka, osoby starszej, niemającej doświadczenia z Internetem.
    • Oceń wertowalność i nawigację w serwisie, sprawdzając:
      • czy jest mapa lub indeks stron, który ułatwia przechodzenie między stronami;
      • jaka jest długość stron (zbyt długie są uciążliwe);
      • czy elementy nawigacyjne: klawisze, belka nawigacyjna w stopce lub nagłówku znajdują się na każdej stronie;
      • czy nawigacja jest prosta i umożliwia łatwy powrót z głębokich poziomów;
      • czy na stronie znajduje się wyszukiwarka, która ułatwia przeglądanie zasobów.
    • Zobacz, czy można łatwo zapisać informacje ze strony (tekst, grafikę, pliki) w różnych formatach oraz czy łatwo je drukować.
    • Oceń interaktywność strony, tj. możliwość nawiązywania kontaktów użytkownik - właściciel za pośrednictwem poczty, formularzy ocen oraz opinii, ankiety, FAQ.
    • Zobacz, czy autor umieścił liczniki odwiedzin strony, księgi gości itp.
    • Sprawdź, czy strona otwiera się w różnych przeglądarkach i wersjach, czy można pobrać i zainstalować programy umożliwiające obejrzenie strony wykonanej w technice nieobsługiwanej standardowo przez przeglądarki.
    • Zobacz, czy w przypadku bardzo obleganych serwerów istnieją lustra stron (mirrors), czyli w pełni funkcjonalne kopie pozwalające na przyspieszenie transmisji między serwerem a daną grupą użytkowników.


  4. Użyteczność i przyjazność
    • Oceń treść i formę w zależności od potrzeb zakładanego użytkownika (logikę i klarowność stron, ogólne wrażenia estetyczne).
    • Zobacz, czy w serwisie jest prosta i zrozumiała pomoc.
    • Zobacz, czy istnieje wersja angielska stron lub inne wersje językowe (świadczy to o wyższych możliwościach i kompetencjach twórców).
    • Oceń skuteczność, uprzejmość, niezawodność i szybkość sposobów komunikowania się użytkownik - właściciel.
    • Oceń jakość i celowość formularzy oraz ankiet umieszczonych na stronie.


  5. Koszty
    • Dowiedz się, czy użytkownik musi ponieść koszty korzystania z serwisu, czy ma darmowy dostęp.
    • W przypadku odpłatności za korzystanie z serwisu sprawdź, czy otrzymasz specjalne, oryginalne usługi lub informacje o wyższej jakości.
    • Zorientuj się lub zapytaj, czy są promocje, ulgi dla konkretnych grup użytkowników, np. prenumeratorów czasopisma.
Podsumowanie.
Powyższe kryteria oceny mogą, i powinny, być modyfikowane, selekcjonowane i zmieniane, tak aby znalezione informacje jak najlepiej zaspokajały nasze potrzeby. Inne kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie strony poświęconej grafice, a inne - portalu edukacyjnego, internetowej bazy danych czy serwisu oferującego porady ekspertów. Wiele obecnych kryteriów zapewne będzie się zmieniać w miarę rozwoju techniki i weryfikacji standardów.
Jeśli szukamy informacji często ulegających zmianie (wiadomości bieżące, informacje o Internecie, przepisach, badaniach naukowych), to powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na autorstwo, aktualizację, wiarygodność, kompletność informacji oraz poprawność zapisu.
Redaktorzy portali stosują metodę ekspercką do oceny strony zgłoszonej do katalogu.




Autor: Ewa Mirecka
Komentarze + Dodaj komentarz
  • Fajne, patisk (odpowiedzi: 0)
  • Fajny ten portal
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl