niedziela 16 stycznia 2022 imieniny Marcelego i Włodzimierza 1919 - Ignacy Jan Paderewski premierem Rzeczypospolitej
Do końca roku pozostało: 0 dni
Informatyka
Interaktywna mapa szkół
Język polski Historia WOS Sztuka (plastyka i muzyka) Języki obce Religia i etyka
Matematyka Fizyka i astronomia Chemia Biologia Przyroda Geografia Technika Informatyka
Przedmioty zawodowe WF Ścieżki edukacyjne Wychowanie przedszkolne Nauczanie zintegrowane Więcej
Zdalne nauczanie - e-learning

Jaką platformę wybrać?

Zdalne nauczanie to prawdziwy ogrom form i rozwiązań. Możemy rozróżnić szkolenia z udziałem nauczycieli, wydające się najlepszym rozwiązaniem w przypadku szkoły - dochodzi wtedy do bezpośredniej interakcji, zarówno osobistej jak i poprzez np. forum, komunikatory chat, telefonię IP, czy telewizję internetową (wideo konferencje) pomiędzy instruktorem a uczestnikiem.
 Dostępne są również szkolenia i kursy, w których nie występuje kontakt z osobą prowadzącą. W tego typu rozwiązaniach system umożliwia uczestnikom zarówno samodzielne nabywanie wiedzy, jak i jej późniejszą weryfikację. Rola osoby nadzorującej szkolenie ograniczona zostaje do minimum. Tego typu szkolenie czy kursy mogą być również realizowane poprzez zastosowanie materiałów typu off-line, umieszczonych na płytach CD lub DVD (sporo tego typu rozwiązań jest już ogólnodostępnych). W przedstawionych przypadkach materiały mogą również zostać oczywiście opublikowane na stronach WWW w sieci Internet lub lokalnej. Różne też mogą być metody komunikacji pomiędzy uczestnikami zajęć on-line, począwszy od poczty elektronicznej, poprzez grupy dyskusyjne, fora tematyczne aż do komunikatorów internetowych.
Innego podziału możemy dokonać uwzględniając treść zawartą w materiałach dydaktycznych. Dokonuje się tu podziału na szkolenia dedykowane oraz ogólne. Szkolenia dedykowane, jak sama nazwa wskazuje przygotowywane są pod konkretne zagadnienie, konkretnego odbiorcę. Z tego typu szkoleniami mamy w większości do czynienia w „szkolnym” nauczaniu. Ich zaletą jest dokładne dopasowanie zawartości kursu do potrzeb użytkownika. Posiadają też one bardziej specjalistyczny charakter (przedstawiają węższy zakres materiału, ale w bardziej precyzyjny sposób). Szkolenia ogólne mają bardziej uniwersalny charakter są tworzone dla niesprecyzowanej grupy użytkowników. Ich materiał szkoleniowy obejmuje wiedzę o charakterze ogólnym, zazwyczaj są niemodyfikowalne, co w przypadku oświaty nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Są one jednak, o czym warto wspomnieć bardziej opłacalne ponieważ trafiają do większej grupy odbiorców.
Szkolenie możemy podzielić również pod względem formy na zamknięte, służące podnoszeniu kwalifikacji przez osoby związane z jedną instytucją, są to w większości przypadków szkolenia dedykowane, oraz otwarte przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców (np. określona grupa zawodowa, wiekowa, określony poziom nauczania itp).
Obecnie do ciekawszych systemów e-learningowych (najczęściej omawianych) możemy zaliczyć systemy komercyjne takie jak np: Lotus Learning Space (IBM), iLearning (Oracle), Alatus LCMS (Altus). Są to tylko nieliczne przykłady, można ich spotkać znacznie więcej, niestety pojawia się problem - system komercyjny znaczy często drogi, co w przypadku szkoły stanowi zazwyczaj poważną przeszkodę.
Okazuje się, że jest inne rozwiązanie – systemy klasy Open Source, czyli darmowe rozwiązania takie jak:
Są to tylko przykładowe rozwiązania, w Internecie możemy wyszukać znacznie więcej, różnią się one oczywiście możliwościami, dostępnymi wersjami językowymi oraz przeznaczeniem (różne poziomy edukacji).
E–learning staje się obecnie skutecznym narzędziem pozwalającym zdobywać wiedzę oraz podnosić kwalifikacje. Nie jest przejściowym rozwiązaniem, modą czy nowinką techniczną, ale realnym i silnym trendem zaistniałym w światowej edukacji. Można założyć, że będzie nadal dynamicznie się rozwijał, tak jak miało to miejsce dotychczas. Pojawiają się obecnie takie sprzyjające temu czynniki jak rozwój technologii internetowych (WAP), urządzeń służących przekazywaniu informacji czy szerokopasmowy Internet (technologie bezprzewodowe). Z biegiem czasu, zdalne nauczanie będzie odgrywało coraz większą rolę w kształtowaniu nowej edukacji.




Autor: Piotr Brzózka
Komentarze + Dodaj komentarz
  • e-learning, B.Kurowski (odpowiedzi: 0)
  • Bardzo dobry materiał. Panie Piotrze, wielkie BRAWO!
 
Nasi partnerzy:
MEN SchoolNet eTwinning Związek Powiatów Polskich PCSS
Cisco OFEK Przyjazna Szkoła Fundacja Junior FIO CEO
Parafiada net PR Orange IMAX Cinema City WSP TWP
IMAGE PPI-ETC ArcaVir Master Solution Device


Projekt Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa
powstał i był realizowany w latach 2000-2011 dzięki wsparciu
Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Prywatności".


Pytania i uwagi: portal@interklasa.pl

Regulamin portalu /  Polityka prywatności /  Ochrona własności intelektualnej /  Zasady korzystania / 
Wyłączenie odpowiedzialności /  Biuro prasowe /  Zasady współpracy /  Redakcja /  Kontakt

Przejdź na stronę ucznia Przejdź na stronę nauczyciela Przejdź na stronę rodzica Certyfikat sieciaki.pl Przyjazna strona kidprotect.pl